5.3.17

Al Fatihah Ayah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kawan blogger semua

Setelah sekian lamanya blog ini berhabuk tahap berpuluh inci dah haha. Last post pown pasal anak sulung aku yang sekarang dah berumur dua tahun lebih dah. Betapa cepatnya masa berlalu sekarang nie.

Last post pasal Fina masa dia berumur lima bulan. Almost setahun setengah tak post langsung kat blog nie. Kesian dekat blog, kalau dia ada perasaan mesti nagis lah dia sebab tak hiraukan langsung kan. But not to worry. Now I'm back !

Pada tanggal 19 Mei 2016, perginya seorang insan yang sangat bermakna bagi aku. Iaitu ayah aku Sukri bin Yaacob yang meninggal kerana kegagalan jantung untuk berfungsi. Ayah dah lama sakit sejak tahun 2012 lagi tapi tak teruk sangat. Tak teruk pown ayah tapi selalu masuk hospital. Selalu sangat ditahan wad.

Kalau ayah masuk hospital dia mesti tak nak anak-anak dia tahu yang dia masuk hospital. Dia tak nak anak-anak dia risaukan dia. Tapi bila dia rindukan anak-anak dia, last-last sekali dia jugak yang bagi tahu sendiri yang dia sakit dan ada di hospital.

Tapi masa pindah rumah sewa baru pada bulan empat tahun 2016, dia dah start sakit teruk masa tu. Masa tu Fina selalu ada dengan dia, mana-mana pown dia pergi dia akan bawak cucu sulung kesayangan dia. Masa tu Fina jelah cucu dia. ShaSha masa tu tengah mengandung lagi.

Makin lama makin teruk ayah sakit. Ayah batuk malam. Ayah sesak nafas. Malam dia susah tidur. Betapa seksa nya dia sebelum dia dijemput Ilahi. Dah lama masa tu aku ngan ayah tak berapa baik hanya sebabkan maggi jek. Kenapa mesti aku gaduh ngan ayah masa tu :'(.

Lepas tu mama dan ayah pown nak balik kampung sebab masa tu ayah betol-betol dah tak boleh nak bawak teksi. Dia sakit teruk sangat. Kalau pergi mana-mana dia duduk ngan Fina dalam kereta duduk belakang. Mama yang drive. Dia terbaring jer kat belakang.

Sebulan ayah kat kampung, nenek pown ade jugak jaga anak sulung dia. Ayah masa tu sakit teruk batuk berdarah, sesak nafas masa malam-malam. Nak tidur malam pown susah. Ayah asyik terjaga malam dia jadi penat sebab tak cukup tidur.

Aku sendiri pown tak sangka yang ayah akan pergi. Tapi aku sempat pulang ke kampung sebab mama kata ayah dah sakit tenat masa tu. Ayah mintak di tidurkan sebab dah tak tahan selalu sangat sakit-sakit. Masa tu jugak doktor kata mungkin ayah dah tak ada harapan sebab banyak organ dalaman yang penting dah rosak.

Aku sempat mintak maaaf dengan ayah masa dia tengah tidur tu, Ayah nampak macam nak bangun tapi tak terbangun sempat ayah dah lemah sangat masa tu. Ayah menghembuskan nafas dia yang terakhir pada 19 Mei 2016 pada pukul 2 petang.

Masa ayah sakit kat kampung dulu, ayah betol-betol teringat kat Fina. Dia rindukan Fina sangat-sangat. Tapi pada masa tu ayah sakit tenat, dia rindu nak main dengan Fina, dengar Fina ketawa. Aku tak dapat balik masa tu. Kesian sangat-sangat kat ayah. Ayah tak dapat jumpa buat kali terakhir cucu kesayangan dia.

Aku tahu yang ayah memang suka kalau dapat cucu lelaki. Lepas perginya ayah, ShaSha selamat lahirkan baby boy pada Jun, masa tu tiga hari ke empat hari puasa. Lepas tu aku pada akhir tahun lepas, tahun 2016 aku lahirkan baby boy juga. Ayah tak sempat tengok cucu lelaki dia. Ayah suka main dengan budak kecik. Dengan Fina pown boleh nampak dia suka melayan Fina.

Aku harap sangat Ya Allah lindungilah ayah aku disana, tempatkan lah dia di kalangan orang-orang yang beriman. Mama orang yang paling sedih sekali, biar pown tak nampak dia nagis sangat tapi dia lah paling rase kehilangan ayah.

Tapi mama seorang yang sangat kuat orangnya. Dia tabah mengharungi semuanya. Mama dah biasa buat perkara sendiri, sebab ayah selalu suruh mama buat jer sendiri. Drive sorang dari JB ke KB pown mama okay jek. Mama is the best mama ever. Ayah is the funny father ever. Sayang ayah dan mama. ALFATIHAH Ayah.


25.5.15

Baby Fina

Assalamualaikum wbt dan Selamat Sejahtera

Alhamdulillah, syukur ke hadrat illahi dapat lagi aku update blog nie yang telah sekian lama nyer x di update kan hehe. Last sekali hujung thn 2013. Sebab final exam.

Dah lebih setahun x update kan. Sekarang dh ade citer baru pasal diri yang xseberapa nie.

Pada tanggal 29 Disember 2014, aku telah selamat melahirkan seorang anak perempuan yang sgt2 comel. Hehe perasan plk. Tapi mmg comel pown. Mesti korang pelik. Tiba2 aku update kata aku ada anak. Kawin ntah bila. Hehe.

Sebenarnya aku kawin senyap2 jek. Antara famili aku jek sbb nyer aku tgh blaja lagi masa tu. Jadi xnk bagi kecoh lah kan. Hehe.

Alhamdulillah aku bersyukur sgt2 sebab aku selamat lahir kan bayi perempuan seberat 2.75kg. Dah lah aku lahir kan dia ketika musim banjir di kelantan baru2 nie.

Punyalah banyak dugaan aku ketika saat2 sakit nya nak beranak nie. Dahlah aku berada di rumah adik ipar aku. Duduk hampir semua famili ada kat situ. Xsempat nak pergi ke sekolah2. Cepat sgt air banjir nie naik taw.

Tapi nasib baik masa aku nak beranak tu, ketika tu hati pertama air banjir nak surut. Walaupun hari pertama, air tetap kat paras leher. Memang x di sangka sgt2.

Aku melahirkan baby aku 2 minggu awal dari tarikh jangka. Sepatutnya bulan 1. Memamg betol2 xdijangka lah. Tapi mmg nurse pown dab pesan. Kandungan awk dah masuk 9 bulan, jadi bila2 masa saja awk kan beranak.

Aku doa harap2 lahir lepas banjir p baby aku ttp nak keluar masa musim banjor. Memang haru biru di buat nya suami aku. Haha

Kelam kabut cari bot untuk aku. Tapi dalam dekat sejan jugak aku tahan sakit yabg x terperi. Tapi bila di ingat balik. Mmg aku dh xingat mcm mana rase sakit nak bersalin. Dh lupa terus.

Denga  pelbagai rintangan akhir nya aku sampai di hospital pada jam 12 tengah hari. Aku sakit pukul 4 pagi lagi. Disebabkan banjir tu lah aku lambat sampai ke hospital.

Ramai yang tolong aku p aku dah xingat sgt sapa yang tolong aku. Sbb aku tgh kesakitan lagi. P aku mmg bersyukur ramai sgt2 yang tolong aku. Terima kasih semua !

Pada pukul 2.49 petang, aku selamat lahirkan Fina Balqis. Yang sgt sihat dan sgt comel. Alhamdulillah.

Baby Fina 2 bulan
Mama yang jaga aku dan baby Fina
You now almost 5 month old Fina

30.12.13

Final Examination

Assalamualaikum w.b.t
Selamat Sejahtera

Selamat pagi semua. Hari ni 30 Disember 2013 kn, hari dah start first paper final exam aku taw. Hari ni exam kul 2.30 petang hingga 5.30 petang. Nasib baik petang, leh lh study lagi sikit2 pagi nie. (siap update blog lagi haha). Tapi pape pown aku harap sgt2 sem nie aku dapat yang terbaik n lebih baik dari sem yang lepas. Sekarang dah sem ke-7. Tinggal satu sem jer lagi nk abis aku punyer Degree ni. Xsabar rase nyer. 

Xsabar pown, kena score bagi pointer masyuk sekali haha. AMIN ! Semoga termakbul lah. Aku doakan semoga aku n kawan2 aku dapat wat yang terbaik untuk first paper nie dan paper2 yang seterusnyer. Oke lah. Nk g study lepas tu nk tidow hehe. 

Wish me luck my dear friends !

24.12.13

Happy Anniversary Giveaway From Panda Biru

Assalamualaikum w.b.t
Selamat Sejahtera


Memang xrugi pown join !

Giveaway Akhir Tahun By Zharif & Diana

Assalamualaikum w.b.t
Selamat Sejahtera


Hadiah menarik menanti !!!

Segmen : Jom Blogwalking

Assalamualaikum w.b.t
Selamat Sejahtera


Jom join segmen nie. Ada hadiah wang tunai yang menanti. Nk join ? 
Sila klik banner di atas yer !

December Giveaway by Fatin Diana

Assalamualaikum w.b.t
Selamat Sejahtera


Klik banner untuk join.

Senarai hadiah :
Cash RM50 x 1, AuraWhite 400,000mg x 1, Jersey x 7, Peplum blouse x 3, Tshirt I ❤ Medan x 1, 2 keping shiseido mask x 2, Tote Bag Authentic Mango worth RM80 x 1, Jumpsuit x 1, Cardigan x 1, Felt brooch x 3, Bawal glitter x 2 + bracelet x 1, Header + Doodle x 2, dan voucher discount 10% untuk semua peserta.

December Giveaway ditaja oleh Fatin Diana, Abang Ensem, Red Delima, House of WNS, Nadratul Syazwana, Mai's Beauty House, Nur Cimi, Fariqan Afina, Jasple Boutique dan Nur Shahira.


Tamat 27 Disember 2013, 10 Malam.

Half Year Giveaway by Nafaa

Assalamualaikum w.b.t
Selamat Sejahtera
Click Banner !

Blog : http://suza92.blogspot.com/
Facebook : https://www.facebook.com/cuja92
Twitter : https://twitter.com/suzacute92
Instagram : -

Hadiah yang mmg byk n mmg menarik. Jom kawan2 join sekali !

23.12.13

Super Duper Awesome Giveaway by Hannan


Assalamualaikum and annyeonghaseyo

credit : banner to KAK SHA
{Click Banner Untuk Join)

11.12.13 - 20.1.14


Top Referral 


x1 Blouse

x1 Skirt

x2 Pasang brooch Bunga-2

x1 Lipgloss *babylips*

x1 Purse / handphone pouch

x1 Cash RM50


Top Referral 2 


x1 Blouse

x1 Shawl

x1 pasang Brooch Bunga-2

x1 Earphone 


Top Commentator 



x1 Beg Domokun

x1 Handphone Pouch Barbie

x1 Long Keychain Domokun



Entri Kreatif 


x1 Tudung Turki *colour random* 


Random 

6 biji brooch x3 pemenang

bookmark calendar 2013 x5 pemenang

Topup RM5 x 2 pemenang

Bloglist 2 bulan x2 pemenang

Tudung bawal x2 pemenang

x2 pasang button badge COUPLE x2 pemenang

x2 button badge x2 pemenang

x2 Perfume Solat x2 Pemenang

x1 stripe skirt and a shawl x1 pemenang

x1 skirt mermaid hitam x1 pemenang

x1 cempaka top x1 pemenang

x2 magic inner neck x2 pemenang

x2 helai tudung turki x2 pemenang

x3 pasang stokin sandy x3 pemenang

x2 Pashmina x2 pemenang

x2 Tudung Bawal

x3 shawls x3 pemenang

x1 perfume x1 pemenang

x2 packet shiseido mask x2 pemenang

topup RM5 x2 pemenang

Header x2 pemenang

x1 string bracelet x1 pemenang

x1 cheese powder

x1 comic book x1 pemenang

x1 comic book x1 pemenang

x1 Pixel hp charm and barangan kraf yang lain x1 pemenang

topup RM5 x1 pemenang

review blog x1 pemenang

topup RM5 x1 pemenang

topup RM5 x2 pemenang

10% discount untuk semua peserta ^^


SEMUA DIJEMPUT JOIN! ^^

Giveaway Akhir Tahun by Cik Hawa

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Click Banner for join this Giveaway

Giveaway Akhir Tahun by Cik Hawa di sponsor oleh Dyanuraz | Ayati Nasir | Dedeq | Dila Ella | Ina Nailofar | Sutera Qaseh | BudakVanilla | Mc Wanie | FD | Nazirah | Nurul Awatif | Hana Jalil | Iman | Arrien | Dayana | Farahain | Diana | AdikDayah | HusnaZulkepli | Norhazlina | SyiraLokman | Mama Darwish | Diyana | Fasihah | Maisarah Ibrahim | Bonda Qalish
Meh ramai2 pakat join GA ni. Hadiah yang ada semuanya barangan pos dan topup.
Klik untuk tengok SENARAI HADIAH
Tamat pada 31/12/2013.

First Giveaway by Izzah & Annisa

Assalamualaikum w.b.t
Selamat Sejahtera

CLICK BANNER UNTUK JOIN

First giveaway ini dianjurkan secara partner iaitu Izzah & Annisa. Terdapat 57 Hadiah untuk 57 Pemenang bertuah. Marilah sama sama memeriahkan lagi giveaway mereka ini. Tempoh giveaway adalah bermula dari 1 Disember 2013 dan akan tamat pada bila bila masa sahaja. { senarai hadiah }

Link Account Twitter: https://twitter.com/suzacute92
Link Account Facebook: https://www.facebook.com/cuja92
Nama Account Google: Suza Chumel

Yehet First Giveaway By Farah & Wawa

CLICK BANNER TO JOIN!
Assalamualaikum and Annyeong Haseiyo
Yehet First Giveaway ini dianjurkan oleh Farah & Wawa. Ini merupakan Giveaway pertama Farah & Wawa. Seramai 56 peserta bertuah dicari untuk memenangi Yehet First Giveaway ini. Pemilihan pemenang berdasarkan Top Refferal & Random. Jadi jom kita meriahkan Yehet First Giveaway By Farah & Wawa! Giveaway berlangsung dari 20/12/2013 - 29/12/2013.

17.12.13

Last Giveaway In 2013 @ dakwahmahabbah.blogspot.com

Assalamualaikum w.b.t
Selamat Sejahtera


Jom join !
Klik BANNER di atas lelaju taw !

16.12.13

Leeluvie Giveaway by RL & IL

Assalamualaikum w.b.t
Selamat Sejahtera

klik BANNER leleju taw !

Mini-Mini Giveaway By Iman Zakaria

Assalamualaikum w.b.t
Selamat Sejahtera


Jom2 klik BANNER di atas !

Awesome December giveaway

Assalamaualaikum w.b.t
Selamat Sejahtera


Klik BANNER lelaju !


End Year Giveaway by Sabrina SA & Nur Farizah

Assalamualaikum w.b.t
Selamat Sejahtera


Klik BANNER diatas yer !

1st Giveaway By Alin Official

Assalamualaikum w.b.t
Selamat Sejahtera


meh2 join !
Hadiah TERBAIK punyer !

12.12.13

First Simple Giveaway Anniversary by Lisa

Assalamualaikum w.b.t
Selamat Sejahtera


Jom Join !
Sebanyak 37 pemenang yang dicari, mgkin anda yang bertuah !

10.12.13

A Month GiveAway by Fateen


Assalamualaikum wbt & Salam Sejahtera.


klik banner untuk join


Senarai hadiah:
Bookmark & ID Card Holder x 1, Keychain felt domo x 1, Coklat Oreo x 1, Top-up RM10 x 2, Top-up RM5 x 3, Top-up RM5 x 2, Top-up RM5 x 2, Top-up RM5 x 2, Top-up RM3 x 1, Header x 3.

A Month GiveAway dianjurkan oleh Fateen dan disponsor oleh Anis Farah Aina, Fifiy Fitrianiee, Kraf Nailofar, ANa Ahmad, Amirah Azman, Nur Syazlia, Nurul Hasya, Chocolate A M,
Nurul Aini , Cahaya Penjaga.

Tamat 10 Disember 13, 10 malam