7.8.11

Cara Mudah Bakar Kalori

Assalamualaikum w.b.t. n
selamat sejahtera kawan2 sume yer
ptg2 nie nk kongsi tips berguna utk sume readers

CARA MUDAH BAKAR KALORI

1. MINUM AIR SEJUK
Korang mesti selalu minum air masak atau air suam kn kn kn, per kata hari ini cuba minum air sejuk plk.. hehehe ... Minum air sejuk 8 gelas sehari akan membakar lemak banyak kalori berbanding air dgn suhu biasa. Mengikut kajian jugak, air sejuk nie dpt meningkatkan proses metobolisme, baik utm mereka yang sedang menurunkan berat badan. Semakin banyak air yang anda minum, semakin kurang potensi lemak berkumpul dalam badan. 

2. BERJALAN CEPAT, KEMUDIAN BERJALAN LAMBAT

Lakukan sedikit kerja2 rumah dan manfaatknlh tangga dirumah yer..Turun naik tangga akan membuat tubuh pengguna lebih banyak otot. Lakukan ia dengan cepat dlm masa 10 saat jer yer dan perlahankan kembali langkah anda. Ulangi nya secara berulang kali agar dapat membantu otot relaks n elastik.

3. MAKAN MAKANAN KAYA PROTEIN

Tubuh memerlukan banyak kalori utk menukarkan protein menjadi karbohidrat. Contoh nyer dicini : Anda makan mknn yg mengandungi 600 kalori protein, anda akan membakar sekitar 180 kalori. Ini bermkna, jumlah kalori yg terserap di dlm tubuh 30% lebih sedikit.

4. MAKAN MAKANAN PEDAS

Mknn pedas dpt membuat sel2 lemak lebih responsif & mbantu penurunan berat bdn. Mknn pedas blh membuat anda minum lenih byk air.

5. OLAHRAGA

Jenis latihan yg bnyk mengerakan lengan dan kaki adalah antara latihan olahraga yg sgt efektif utk mbkr kalori dgn byk.

6. KUNYAH GULA-GULA GETAH

(sowi, perbuatan diatas x sama ngan tajuk diatas hehehe)
Mengunyah gula2 getah dapat membakar 11 kalori per jam. Jgn lupa yer, jgn amik gula2 getah yang mempunyai kadar manisan yang tinggi apabila anda ingin mengurangkan berat bdn yer hehehe ...

------------------------------------------------------------------------------------

amacam mudah kn hahaha ...  (gelak besar)
so ape tgu lagi jom ler mencuba nyer yer hehehe
gerenti xde kalori lebih2 kt bdn 2 hahaha ..

cmat berbuka sume

9 comments:

~Queen Q~ said...

good entry!

SuzaDin said...

@queen q : thanks !

oPiE iSa said...

Terbaek! Tahu tahu je saya tengah diet dan memerlukan guide yang sangat simple! Hehe. Eh, boleh ulas lebih lanjut tak napa minuman sejuk lebih baik? Bukan suhu yang rendah merencatkan proses dalam badan kerana proses dlm bdn (enzymes) kita mmerlukan suhu yang optimum untuk bertindak... :)


Entri Terbaru Saya : Enti 30 Days blog Challenge. Apa Hobi Sebenarnya?? & Mengenal Wanita dari Cara Jalan Wanita...

dilladoodledat said...

heee drink a lot move a lot sweat a lot is gooooood

SuzaDin said...

@opie : haaa ... psl air sejuk 2 mmg sy pening gak ... sbb nyer byk kajian wat psl air suam n air pns nie ... de kate bagus de kate x ... 2 sy nk terang kn pown ssh sikit ... sy dpt nie pown dari mjlh gak ... bila baca 2 agak rase mengarut plk ... p at least awk leh cari sumber lain yer ... gudluck taw awk !

@dilla : haaa ... btol 2 awk ... hehehe ,,,, kena selalu cergas lh di bulan pose nie hehhe

Anak Wak Mail said...

sedapnya,,minum air sejuk boleh bakar kalori!yeay!

SuzaDin said...

@anak wak mail : p xthu btol ker x ... hrp btol hahaha ... suka gak minum air sejuk best !

asnizaziz said...

kalau air sejuk tu, air oren boleh ke?hehe ^_^

SuzaDin said...

@asni : air masam lagi bagus buang kalori ...