11.9.11

[18SX] Lawak Bodoh #2

Assalamualaikum w.b.t.

SUDU DAN BENANG
Minggu lepas, kami membawa kengkawan ke satu restoran baru dan aku perasan yang pelayan kami meletakkan sudu di dalam poketnya. Ia agak pelik. Bila pelayan lagi satu membawa air kosong dan utensil, dia nie pown ade sudu dalam poket bajunya. Apalagi aku tgk sekeliling memang semua pelayan restoran ini letak sudu dalam poket baju mereka. Bila pelayan tadi datang membawa hidangan sup aku bertanya, "Kenapa dengan sudu tuh?" 
"Sebenarnya", dia menerangkan, "bos kami baru lepas mengupah juruperunding ABC untuk merombak perniagaannya. Selepas beberapa bulan mengkaji, mereka merumuskan sudu adalah utensil yang selalu jatuh. Lebih kurang 3 sudu terjatuh setiap meja sejam. Jika kakitangan kami lebih bersedia, maka kami mampu mengurangkan trip pergi balik dari meja pelanggan ke dapur dan menkimati 15 jam seorang setiap syif". 
Dah nak dijadikan cerita katakan, sudu ak terjatuh dan pelayan tadi telahpun menggantikan dengan sudu di poketnya. "Nanti saya pergi ambil sudu bila masa saya pergi ke dapur, lagipun buat apa nak habiskan masa sekarang". 
Aku amatlah kagum. Tak silap ak juga di zip seluarnya ada seutas benang. Sekali pandang, semua pelayan restoran ini memakainya. Jadi sebelum pelayan tadi blah, aku tanya, "Tumpang tanya, boleh tak kamu memberitahu saya kenapa ada seutas benang di zip seluar kamu?".
"Boleh apa salahnya!" Selepas itu dia merendahkan suaranya. "Tak semua orang perasan benang ni". 
"Jururunding tersebut juda mencadangkan yang kami boleh menjimatkan masa semasa ke tandas. Dengan mengikat benang ini di kepala anu kami, kami boleh menarik benang sahaja tanpa memegang anu kami, dengan ini, kami tidak perlu membasuh tangan sebelum keluar melayan pelanggan, ini dapat memendekkan masa sebanyak 76.39 %". Aku bertanya lagi "Lepas awak keluarkan anu awak, macam mana awk memasukkan ia balik ke dalam seluar?". 
"Sebenarnya." dia membisik, "saya tak tahu orang lain, tapi, saya gunakan sudu di dalam poket saya tadi."

hahaha ... pelik punyer restoran ni kan .. de sape2 penah baca x ???

14 comments:

NadiRah said...

sudu tu dh kene anu dy..
pastu customer len mkn gune sudu tu...
erkkk....

Miss Eiza said...

geli geli..hahaha

SuzaDin said...

@NadiRah mcm 2 lh jawab nyer waaaa ... mengelikan

SuzaDin said...

@Miss Eiza sabo jelah hahaha ...

ekabukanmakcikkau. said...

euwwww sudu yang dia bagi kat orang tu lah maknenye erghhh ahhaah . tahniah kerana aku xpernah baca lagi entri cenggini

SuzaDin said...

@ekabukanmakcikkau. hahaha ,, bagos2 best kn cite dia hehehe

si cantik sally said...

eeeh..suza..akak bace 3,4 ratos kali still x faham creta ape ni???euwhhh..geli..hahaha..upss pura2 x faham..kahkah!!~~

Aki said...

haha.. comel je sudu tu.. :-p

SuzaDin said...

@si cantik sally akak nie mmg sengal lh hahaha .. wat xphm plk dia yer kih kih kih

SuzaDin said...

@Aki mmg comel pown hahaha

budakampung said...

oke restoran mana ni?! grrr! hahahaha

SuzaDin said...

@budakampung hahaha xthu lh awk oit ...

Nana Ichigo said...

nseb bek x pena jatuh kn sudu kt mana2 restoran hahahaha

SuzaDin said...

@Nana Ichigo btol 2 awk hahaha